alt FUW
logo UW
other language
webmail
search
menu
Wydział Fizyki UW > Badania > Seminaria i konwersatoria > Wydarzenie (z logowaniem)

Multimedialne seminarium z ekono- i socjofizyki

sala 1.03, ul. Pasteura 5
2017-03-28 (18:00)
Dorota Celińska WNE UW, Eryk Kopczyński MiMUW, Tomasz Kopczewski WNE UW (Wydział Nauk Ekonomicznych UW oraz Wydział Matematyki Informatyki i Mechaniki)

Zbiorowość a jednostka -- eksperymenty i sieci społeczne
Community and unit - experiments and social networks

Mikroekonomia bazująca na modelu homo oeconomicusa sprowadza decyzje ekonomiczne do wyborów indywidualnych. Tego typu podejście ruguje bardzo ważny składnik życia ekonomicznego, jakim jest zdolność ludzi do grupowego działania. W podręcznikach trudno jest doszukać się problemu określonego przez Hayeka: how to utilize human knowledge when it is not and cannot ever be given to anyone in its totality. Przyjmując podstawowe założenie o pełnej informacji oraz, że indywidualna racjonalność jest wystarczająca do podjęcia optymalnych decyzji, można nabrać przekonania, że praca zbiorowa nie przynosi znaczącej wartości dodanej. * >Eksperyment „wyspy” – inteligencja zbiorowa< Przedstawimy wyniki eksperymentu, w którym studenci rozwiązywali oryginalny problem algorytmiczny. Rozwiązywany problem wyewoluował z prostego eksperymentu klasowego, którego celem było zademonstrowanie znaczenia różnic w relacjach wymiennych w handlu międzynarodowym. W pierwotnej wersji eksperymentu studenci jako przemytnicy mieli handlować dwoma towarami, podróżując miedzy dwoma krajami. W nowszych wersjach wyspy zastąpiły kraje, wprowadzono więcej dóbr, a drogę zdefiniowano przez graf niepełny z zadanymi kosztami przepłynięcia miedzy wyspami. Ostatecznie problem przyjął formę: studenci mieli odbyć maksymalnie 20 podróży między wszystkimi 10 wyspami, wypływając i wracając na tą samą wyspę. Handlować mieli czterema dobrami. Ceny tych dóbr były różne na każdej wyspie i w czasie podróży się nie zmieniały. Graf składający się z 20 krawędzi określał możliwe kierunki i koszty przepłynięcia z wyspy na wyspę.* >Sieci społeczne w klasie< Przedstawimy wyniki badania polowego dotyczącego studentów Wydziału Nauk Ekonomicznych uczęszczających na ćwiczenia z przedmiotu Ekonometria. W trakcie każdej kartkówki studenci samodzielnie wybierali, w jakim miejscu usiądą. Wykorzystywany zbiór danych zawiera również informacje o osobistych charakterystykach studentów (np. płeć) i osiąganych przez nich wynikach. * >Grafy w przestrzeni hiperbolicznej< Sieci społeczne z powodzeniem mogą być modelowane za pomocą grafów. Badania wskazują, że założenia geometrii hiperbolicznej można dostrzec podczas tworzenia się wielu rzeczywistych sieci społecznych, szczególnie tych, które oparte są na mechanizmie doboru preferencyjnego. Zaprezentujemy przykłady sieci zanurzonych przez nas w przestrzeni hiperbolicznej przy użyciu naszego programu do hiperbolicznej wizualizacji bezskalowych grafów (RogueViz).

Wróć

Wersja desktopowa Stopka redakcyjna