Fizyka i astronomia na UW z najwyższą kategorią naukową A+

2022-08-01

Ministerstwo Edukacji i Nauki nadało Uniwersytetowi Warszawskiemu najwyższą kategorię naukową „A+” w dyscyplinach nauki fizyczne i astronomia. Jednostki, które otrzymują tę ocenę stanowią elitę i wizytówkę polskiej nauki. To kolejna ewaluacja, w której badacze, w szczególności pracujący na FUW, zostali wyróżnieni tą prestiżową kategorią. W związku z przyznaniem kategorii A+ w dyscyplinach nauki fizyczne i astronomia rektor UW, prof. Alojzy Z. Nowak, przysłał na ręce dziekana Wydziału Fizyki, prof. Dariusza Wasika, list gratulacyjny.

Ministerstwo Edukacji i Nauki po raz kolejny oceniło potencjał jednostek naukowych w Polsce. Uczelnie i instytuty badawcze porównywane były pod względem jakości prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w poszczególnych dyscyplinach naukowych. Naukowcy z Komisji Ewaluacji Nauki brali pod uwagę takie parametry jak: poziom prowadzonej działalności naukowej, efekty finansowe badań naukowych i prac rozwojowych oraz wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki. Rekomendacje KEN zostały przekazane Ministrowi Edukacji i Nauki, który podejmował ostateczne decyzje. W wyniku tej oceny jednostka mogła otrzymać jedną z kategorii A+, A, B+, B lub najniższą - C. Jednostki naukowe, które otrzymują najwyższą kategorię naukową „A+” stanowią elitę i wizytówkę polskiej nauki. Warto podkreślić, że Wydział Fizyki otrzymał kategorię „A+” już po raz drugi.

- To wielki sukces całej społeczności fizyków i astronomów na Uniwersytecie Warszawskim – mówi dr hab. Krzysztof Turzyński, prof. UW, prodziekan Wydziału Fizyki UW. – Ponieważ znaczna większość z nich pracuje na Wydziale Fizyki, jest to także wielki sukces Wydziału, trzeba wszakże docenić dorobek koleżanek i kolegów m.in. z Centrum Nowych Technologii oraz ze Środowiskowego Laboratorium Ciężkich Jonów. Jestem dumny i bardzo się cieszę, że został doceniony wysiłek, jaki wkładamy w prowadzenie badań na światowym poziomie. Warto podkreślić, że znakomite wyniki naukowe nie są osiągane kosztem dydaktyki. Wszystko to tworzy wyjątkową atmosferę społeczności fizyków i astronomów na UW, która przyciąga i motywuje tak naukowców, jak i studentów.

Uniwersytet Warszawski sklasyfikowany jest wśród 75 najlepszych na świecie ośrodków kształcących w dziedzinie fizyki w ramach prestiżowego rankingu szanghajskiego – Shanghai’s Global Ranking of Academic Subjects. Jesteśmy jedyną jednostką w Polsce z taką pozycją w rankingu dziedzinowym. Uzyskaliśmy ten znakomity wynik już po raz czwarty. Kierunki Fizyka i Astronomia, prowadzone na Wydziale Fizyki UW od lat plasują się też na I miejscu w prestiżowym Rankingu Kierunków Studiów Perspektywy.

Absolwenci Wydziału Fizyki UW są wysoko cenieni na rynku pracy. Znajdują zatrudnienie w nauce, oświacie, w sektorach takich jak high-tech, bankowość, konsulting, optyka, energetyka, medycyna i ochrona zdrowia.

Wydział Fizyki UW w 2021 roku obchodził 100-lecie istnienia. Prowadzone tu badania obejmują wszystkie gałęzie współczesnej fizyki. Na Wydziale Fizyki UW kształci się ok. 1000 studentów i niemal 170 doktorantów. Wydział Fizyki UW to nie tylko świetna kadra naukowo-dydaktyczna, ale również dobrze wyposażone laboratoria, w których prowadzone są badania w takich dziedzinach jak nanotechnologia, fotonika, optyka kwantowa, biotechnologia i bioinżynieria. Badacze tego wydziału uczestniczą w pracach międzynarodowych grup badawczych w ośrodkach takich jak CERN, DESY, GSI, CNRS, EMFL, Fermilab, J-PARK czy LIGO-Virgo. Dzięki tej współpracy studenci mają możliwość uczestniczenia w najważniejszych eksperymentach fizycznych przeprowadzanych na świecie. Studenci Wydziału Fizyki UW mają też do dyspozycji unikalną przestrzeń twórczych działań Makerspace@UW. To miejsce gdzie pomysły można przelać na papier, ale także wydrukować w 3D czy obrobić w drewnie.

Programy studiów w języku polskim i angielskim prowadzone przez Wydział Fizyki obejmują:

• fizykę (ścieżka standardowa oraz ścieżka indywidualna dla osób o wybitnych uzdolnieniach w zakresie nauk ścisłych),
  • physics (studies in English),
  • astronomię,