Polskie Elektrownie Jądrowe i Uniwersytet Warszawski będą wspólnie kształcić kadry dla energetyki jądrowej w Polsce

2023-03-02

Na zdjęciu prof. dr hab. Alojzy Nowak, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe.

2 marca Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisała umowę o współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. Razem z inwestorem odpowiedzialnym za budowę pierwszej polskiej elektrowni jądrowej UW będzie szkolić kadry dla przemysłu jądrowego.

W związku z przygotowaniami do procesu rozpoczęcia budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów w dziedzinie energetyki jądrowej. 2 marca 2023 na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisała umowę o współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. Celem umowy jest rozwój potencjału kadrowego w sektorze energetyki jądrowej w Polsce. Umowa pozwoli studentom i absolwentom, chcącym związać swoje życie zawodowe z branżą jądrową, na zdobywanie wiedzy z tego zakresu, jak i rozwijanie praktycznych umiejętności.

Podczas podpisania umów Uniwersytet Warszawski reprezentował prof. dr hab. Alojzy Nowak, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawicielami spółki Polskie Elektrownie Jądrowe byli: Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe oraz dr Łukasz Młynarkiewicz, Wiceprezes Zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe.

– Współpraca nawiązana między Uniwersytetem Warszawskim, a spółką Polskie Elektrownie Jądrowe niezwykle mnie cieszy. Bezpieczna dla środowiska energia to albo energia ze źródeł odnawialnych albo energia jądrowa. Aby budować w Polsce sektor energetyki jądrowej potrzebni są ludzie o solidnym wykształceniu – to wykształcenie może zapewnić Uniwersytet Warszawski, a w szczególności Wydział Fizyki UW – zauważył prof. dr. hab. Alojzy Nowak, rektor Uniwersytetu Warszawskiego. Jak podkreślił rektor współpraca biznesu z nauką jest kluczowa dla gospodarki. – Dobrze, że biznes chce mieć wpływ na kształcenie młodzieży, specjalistów, którzy potem znajdą zatrudnienie np. w powstających elektrowniach jądrowych. Mam nadzieję, że nasza współpraca będzie się rozwijać i oprócz wspólnie prowadzonej dydaktyki będziemy przy państwa wsparciu realizować także projekty badawcze.

- W najbliższych latach przemysł jądrowy będzie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Jest to niepowtarzalna szansa dla naszej Spółki jak i polskich uczelni takich właśnie jak Uniwersytet Warszawski, aby wspólnie budować nowe pokolenie profesjonalistów w tej dziedzinie – podkreślił Tomasz Stępień, prezes Polskich Elektrowni Jądrowych.

Zgodnie z podpisaną umową spółka PEJ przygotuje rekomendacje w zakresie treści nauczania, które w toku kształcenia pozwolą przyszłym absolwentom uzyskać wiedzę i umiejętności pożądane w sektorze energetyki jądrowej. Jednocześnie realizowane przez inwestora programy stażowe oraz konsultacje z ekspertami umożliwią studentom najlepsze możliwe wejście na branżowy rynek pracy. Uniwersytet Warszawski będzie szkolić kadry przeznaczone tej dyscyplinie w ramach autorskiego kierunku studiów podyplomowych z zakresu energetyki jądrowej. W ramach działań bilateralnych inwestor zobowiązał się dodatkowo do przygotowania i przeprowadzania przez pracowników spółki wybranych zajęć edukacyjnych.

- Uniwersytet Warszawski, a w szczególności Wydział Fizyki i Wydział Chemii mają ponad dziesięcioletnie doświadczenia w kształceniu kadr dla przemysłu jądrowego. Najpierw otworzony został kierunek energetyka i chemia jądrowa, prowadzony wspólnie przez obie jednostki, a obecnie organizowane są oraz specjalność fizyka reaktorów jądrowych na kierunku fizyka oraz kierunek chemia jądrowa i radiofarmaceutyki. Kształcenie opiera się na światowej rangi badaniach naukowych prowadzonych na Uniwersytecie Warszawskim, których wyniki publikowane są m.in. w “Nature”, oraz globalnej sieci współpracy dydaktycznej z partnerami z Korei Płd. i Francji – zauważył prof. dr hab. Dariusz Wasik, dziekan Wydziału Fizyki UW.

- Podpisanie umowy z PEJ świadczy o tym, że, kształcąc studentów, uczelnia wsłuchuje się w głos partnerów ze środowiska gospodarczego, a partnerzy ufają uczelni. Studia na UW w zakresie nauk ścisłych służą nie tylko zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ale także otwierają umysły studentów, tak by byli w stanie znajdować nowe rozwiązania w niestandardowych sytuacjach. Dlatego nasi absolwenci są dobrze przygotowani do działania w wymagającym sektorze jądrowym – dodał dr hab. Krzysztof Turzyński, prodziekan ds. studenckich Wydziału Fizyki UW.

Umowa zawarta ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe, jest kolejnym porozumieniem podpisanym przez Uniwersytet Warszawski, mającym na celu rozwój potencjału kadrowego w sektorze energetyki jądrowej. UW od niemal trzech lat współpracuje z KEPCO International Nuclear Graduate School (KINGS) uczelnią techniczną, związaną z największym południowokoreańskim zakładem energetycznym Kepco. Studenci UW biorą udział w programach wymiany z koreańską uczelnią, oraz szkołach letnich, organizowanych we współpracy z koreańskim Ministerstwem Handlu, Przemysłu i Energii (MOTE). W zeszłym roku UW zawarło także porozumienie o współpracy dotyczące kształcenia studentów z francuskim Międzynarodowym Instytutem Energii Jądrowej. IMEA ma wspierać uczelnię w tworzeniu specjalistycznych kursów z dziedziny energetyki jądrowej, programów podwójnego dyplomu i wymian z francuskimi uniwersytetami oraz uczelniami technicznymi.

Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego:
Fizyka i astronomia na Uniwersytecie Warszawskim pojawiły się w 1816 roku w ramach ówczesnego Wydziału Filozofii. W roku 1825 powstało Obserwatorium Astronomiczne. Obecnie w skład Wydziału Fizyki UW wchodzą Instytuty: Fizyki Doświadczalnej, Fizyki Teoretycznej, Geofizyki, Katedra Metod Matematycznych Fizyki oraz Obserwatorium Astronomiczne. Badania pokrywają niemal wszystkie dziedziny współczesnej fizyki, w skalach od kwantowej do kosmologicznej. Kadra naukowo-dydaktyczna Wydziału składa się z ponad 250 nauczycieli akademickich. Na Wydziale Fizyki UW studiuje ponad 1100 studentów i ok. 170 doktorantów. Uniwersytet Warszawski w rankingu szanghajskim dla poszczególnych dziedzin (Shanghai’s Global Ranking of Academic Subjects) znajduje się wśród 75 najlepszych na świecie jednostek, kształcących w dziedzinie fizyki.

KONTAKTY:

Dr hab. Krzysztof Turzyński, prof. UW
email: krzysztof.turzynski@fuw.edu.pl

FUW230302b_fot01
Podpisanie umowy o współpracy. Od lewej: prof. dr hab. Dariusz Wasik, dziekan Wydziału Fizyki UW, prof. dr hab. Alojzy Nowak, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, dr Łukasz Młynarkiewicz, Wiceprezes Zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe.

FUW230302b_fot02