alt FUW
logo UW
other language
webmail
search
menu

Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego

2008-06-16

Na podstawie § 3 ust. 2 litera h Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Warszawskim, stanowiącego załącznik do uchwały nr 142 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 października 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Warszawskim Rada Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego uchwala, co następuje:

§ 1.

Ustala się zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 roku.

Załącznik do Uchwały nr 34D Rady Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 czerwca 2008 r. w sprawie zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego

Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, zwanym dalej "Wydziałem", obejmują w szczególności projektowanie dydaktyki, realizację programów nauczania, ocenianie studentów i doktorantów oraz wdrażanie wniosków w tym zakresie.

§ 2.

1. Celem zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego jest zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia.

2. Realizacja celu, o którym mowa w ust. 1, następuje w szczególności poprzez:

1) przegląd organizacji studiów i procesu kształcenia, w tym programów nauczania, planów studiów, obsady zajęć i treści sylabusów;

2) okresową ocenę nauczycieli akademickich, której dokonuje się na podstawie odrębnych przepisów;

3) prowadzenie wśród studentów i doktorantów badań ankietowych dotyczących prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz analizę wyników tych badań;

4) hospitację zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale;

5) ustalenie i przestrzeganie przejrzystego i spójnego systemu oceniania studentów i doktorantów.

§ 3.

W procesie zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia uczestniczą:

1) Dziekan i prodziekani Wydziału oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału, organizując proces kształcenia;

2) nauczyciele akademiccy, realizując program nauczania;

3) pracownicy administracyjni, zapewniając obsługę procesu dydaktycznego;

4) studenci i doktoranci, wpływając na poziom procesu dydaktycznego;

5) Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia.

§ 4.

  1. Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego podlegają okresowej weryfikacji pod kątem skuteczności realizacji celu, jakim jest zapewnienie i doskonalenie jakości procesu dydaktycznego.
  2. Weryfikacja zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego odbywa się raz do roku, po zakończeniu roku akademickiego, lecz nie później niż do końca bieżącego roku kalendarzowego.
  3. Weryfikacja zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego powinna odbywać się z uwzględnieniem wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentów i doktorantów, dotyczącej jakości kształcenia w minionym roku akademickim. W szczególnych przypadkach Dziekan może odstąpić od spełnienia tego warunku.
  4. Termin zakończenia weryfikacji zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego ustala Prodziekan do Spraw Studenckich i podaje go do wiadomości Przewodniczącemu Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
  5. Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego są publikowane na stronie internetowej Wydziału.

§ 5.

1. Weryfikację zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego przeprowadza Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia. Przewodniczący Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia przedstawia Prodziekanowi do Spraw Studenckich wnioski z przeprowadzonej weryfikacji w formie pisemnej.

2. Członkowie Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia mają prawo do wyrażenia odrębnego zdania, które w formie pisemnej mogą przedstawić bezpośrednio Prodziekanowi do Spraw Studenckich.

3. W skład Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia wchodzą przedstawiciele samorządów studentów i doktorantów Wydziału.

4. Przewodniczący Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia może zapraszać na posiedzenia osoby, których obecność uważa za wskazaną, a w szczególności studentów, doktorantów i pracowników Wydziału, którzy nie wchodzą w skład Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Rozdział 2

Projektowanie dydaktyki

§ 6.

Program nauczania zachowuje właściwą kolejność przedmiotów.

§ 7.

1. Co najmniej raz na cztery lata powinien odbyć się przegląd zgodności sylwetki absolwenta z programami nauczania zajęć kursowych i specjalistycznych.

2. Wyniki przeglądu, o którym mowa w ust. 1, omawiane są na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów oraz Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.

§ 8.

Komisja Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów wraz z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia dokonuje co najmniej raz na cztery lata ewaluacji całego planu studiów na Wydziale z uwzględnieniem:

  1. opinii absolwentów o efektach kształcenia z punktu widzenia potrzeb rynku pracy;
  2. zgodności ze standardami nauczania określonymi w odrębnych przepisach;
  3. protokołów pokontrolnych Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

§ 9

Obsady zajęć dydaktycznych dokonuje Dziekan w uzgodnieniu z dyrektorem lub kierownikiem odpowiedniej jednostki organizacyjnej Wydziału.

Rozdział 3
Realizacja programów nauczania

§ 10.

1. Za realizację programu nauczania odpowiedzialny jest wykładowca w przypadku wykładów, lub osoba wyznaczona w przypadku pracowni lub innego rodzaju zajęć dydaktycznych.

2. Programy nauczania umieszczone są w Informatorze Studiów, dostępnym w postaci elektronicznej na odpowiedniej stronie internetowej oraz w katalogu USOS.

§ 11.

Osoba prowadząca zajęcia dydaktyczne powinna w postaci drukowanej lub elektronicznej udostępniać studentom lub doktorantom materiały dydaktyczne, w szczególności wykaz literatury, zadania do samodzielnej pracy, zadania z kolokwiów i egzaminów, testy. Do materiałów tych swobodny dostęp mają wszyscy studenci i doktoranci.

§ 12.

1. Zajęcia dydaktyczne podlegają ocenie w formie ankiet przeprowadzonych po zakończeniu każdego cyklu dydaktycznego.

2. W przygotowaniu ankiet dotyczących jakości kształcenia na Wydziale bierze udział od 2 do 3 przedstawicieli samorządów studentów i doktorantów Wydziału. Przedstawicieli tych wyznacza Prodziekan do Spraw Studenckich spośród kandydatów przedstawionych przez samorządy studentów i doktorantów Wydziału.

3. Nieobecność wyznaczonych przedstawicieli samorządów studentów lub doktorantów w pracach związanych ze sformułowaniem treści, wynikająca z zaniechania lub okoliczności losowych, nie jest podstawą do unieważnienia przygotowanej ankiety.

4. Projekt wydziałowej ankiety przyjmuje Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia w drodze głosowania. Projekt ten podlega zatwierdzeniu przez Dziekana.

5. Wszelkie wątpliwości i spory dotyczące ankiet rozstrzyga Dziekan.

§ 13.

1. Analizy ankiet oraz sformułowania zaleceń hospitacyjnych dokonuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.

2. Zbiorcze wyniki ankiet udostępniane są wszystkim pracownikom Wydziału i publikowane na stronie internetowej Wydziału. Wyniki ankiet przechowuje się co najmniej przez 5 lat.

3. Osoby uzyskujące bardzo słabe oceny w ankietach przez kolejne dwa lata zobowiązane są do złożenia wyjaśnień Prodziekanowi do Spraw Studenckich.

Rozdział 4
Ocenianie studentów i doktorantów

§ 14.

  1. Przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych osoba odpowiedzialna za ich prowadzenie określa kryteria zaliczenia przedmiotu.
  2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, są dostępne w postaci drukowanej lub elektronicznej oraz w systemie USOS.

§ 15.

  1. Ocenie podlegają studenci i doktoranci zapisani na zajęcia dydaktyczne.
  2. Studenci i doktoranci mają prawo:
  3. wglądu do swoich egzaminacyjnych prac pisemnych;
  4. do uzasadnienia oceny, jaką uzyskali z egzaminu.

§ 16.

Przygotowane na Wydziale prace dyplomowe podlegają kontroli przez ogólnouniwersytecki system antyplagiatowy.

Rozdział 5
Analiza jakości procesu dydaktycznego

§ 17.

1. Po zakończeniu roku akademickiego Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia dokonuje przeglądu i oceny procesu dydaktycznego pod kątem jego jakości.

2. Podstawą dokonania analizy są program nauczania, rozkład zajęć dydaktycznych, ankiety dotyczące zajęć dydaktycznych oraz informacje przekazane przez prowadzących te zajęcia i kierowników jednostek organizacyjnych.

§ 18.

1. Przedmiotem przeglądu jest:

  1. realizacja programu nauczania, w tym przygotowanie prowadzących zajęcia dydaktyczne;
  2. warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym wyposażenie sal zajęciowych;
  3. rozkład zajęć dydaktycznych, planowanie kolokwiów i egzaminów;
  4. przebieg egzaminów i sposób oceniania studentów (doktorantów);
  5. wartość informacyjna ankiet studenckich.

2. Wyniki przeglądu formułowane są na piśmie w postaci rocznego raportu Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Rozdział 6
Wdrażanie wniosków

§ 19.

1. Wnioski z przeglądu jakości procesu dydaktycznego realizuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.

2. Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Komisją Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów i Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia projektuje kierunki zmian, jakich warto dokonać w programie nauczania i w sposobie prowadzenia zajęć, aby podnieść jakość kształcenia.

3. Monitorowania wprowadzonych zmian dokonuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Rozdział 7
Przepis końcowe

§ 20.

Dziekan może przekazać wykonywanie uprawnień, o których mowa w § 4 ust. 3 i § 9 oraz w §12 ust. 4 i 5 Prodziekanowi do Spraw Studenckich.

Wróć

Wersja desktopowa Stopka redakcyjna