alt FUW
logo UW
other language
webmail
search
menu

Pracownicza poczta elektroniczna (adresy @fuw.edu.pl)

Formalności

Konta pocztowe @fuw.edu.pl tworzone są zasadniczo dla osób będących pracownikami Wydziału lub studentami studiów doktoranckich na Wydziale Fizyki. W uzasadnionych przypadkach konto może być utworzone dla innej osoby po przedstawieniu wniosku zaakceptowanego przez opiekuna naukowego aplikującego. W celu założenia konta należy zgłosić się do Ośrodka Komputerowego Wydziału Fizyki (kontakt network.fuw@fuw.edu.pl, p. 1.35).

W sprawach kont pocztowych w domenie @astrouw.edu.pl należy zwracać się do prof. Michała Szymańskiego.

Uwaga! Niektóre systemy zarządzane centralnie przez uczelnię, np. system planowania i wnioskowania o urlopy, system zarządzający elektronicznym obiegiem faktur, co do zasady przesyłają informacje na adresy mailowe pracowników w domenie @uw.edu.pl. Uzyskiwanie/odzyskiwanie dostępu (w tym ustawianie i reset hasła) do poczty w domenie @uw.edu.pl odbywa się za pomocą usługi mojekonto.uw.edu.pl (ramka Google). Więcej informacji o poczcie w domenie uniwersyteckiej @uw.edu.pl tutaj. Poczta w domenie @uw.edu.pl jest usługą Google, zatem logowanie do niej może być dokonane przez stronę gmail.com.

1. Obsługę kont pocztowych w domenie uniwersyteckiej @uw.edu.pl i w domenie wydziałowej @fuw.edu.pl można powiązać na różne sposoby, na przykład:
a. przez skonfigurowanie programu pocztowego (np. Mozilla Thubderbird) tak, aby obsługiwał więcej niż jedno konto (więcej informacji w sekcji pomocy używanego programu pocztowego);
b. przez ustanowienie przekierowania poczty z konta @uw.edu.pl na konto @fuw.edu.pl (należy zalogować się na konto Google/@uw.edu.pl i wejść w zakładkę [Ustawienia > Przekazywanie i POP/IMAP]; w tym przypadku cała korespondencja dostępna jest na koncie wydziałowym (@fuw.edu.pl);
c. skonfigurowanie na koncie @uw.edu.pl pobierania poczty z konta @fuw.edu.pl [Ustawienia > Konta i importowanie]; w tym przypadku cała korespondencja dostępna jest na koncie uniwersyteckim (@uw.edu.pl).
Ustawienie przekierowania poczty z konta wydziałowego @fuw.edu.pl na konto uniwersyteckie @uw.edu.pl przeprowadzone wg opisu w sekcji "Dostęp do skrzynek przez WWW" poniżej może nie działać poprawnie ze względu na ograniczenia po stronie poczty Google.

2. Stwierdzono przypadki klasyfikowania maili wysyłanych z kont w domenie wydziałowej @fuw.edu.pl na konta w domenie uniwersyteckiej jako spamu. Z poziomu użytkownika wskazane jest dodanie domeny @fuw.edu.pl do "białej listy" konta z domeny @uw.edu.pl. W tym celu należy:
a. zalogować się na konto @uw.edu.pl;
b. wejść w zakładkę [Ustawienia > Filtry i zablokowane adresy];
c. utworzyć filtr z parametrami:
- Od: @fuw.edu.pl
- po kliknięciu "Utwórz filtr" zaznaczyć okienko "Nigdy nie wysyłaj do spamu"

Informacje szczegółowe:


Parametry serwera ogólnie

Serwer poczty przychodzącej (incoming mail server, pop3/imap)

Nazwa serwera: mail.fuw.edu.pl

Dostęp do skrzynki możliwy jest zarówno za pomocą protokołu IMAP jak i POP3, ale dla nowych skrzynek polecamy używanie IMAP. Ze wględów bezpieczeństwa i poufności korespondencji prosimy o używanie tzw. "bezpiecznych połączeń" (opcja SSL/TLS).

Dopuszczalne są następujące kombinacje parametrów:

  • dla trybu IMAP (polecanego)
    • port 143, szyfrowanie STARTTLS
    • port 993, szyfrowanie SSL
  • dla trybu POP3
    • port 110, szyfrowanie STARTTLS
    • port 995, szyfrowanie SSL

Serwer poczty wychodzącej (outgoing mail server, smtp)

Nazwa serwera: mail.fuw.edu.pl

Wymagane uwierzytelnienie przy wysyłaniu, port 587 (dla Outlook Express port 465).

Uwaga: programy pocztowe na ogół domyślnie używają portu 25, ale ze względu na coraz częściej stosowaną blokadę portu 25 przez operatorów nie polecamy używania tego portu.

Zobacz też artykuł Blokada portu 25 w FUW Wiki.

Do góry

Konfigurowanie Mozilla Thunderbird

Konfiguracja serwera

  • Typ serwera: Serwer poczty IMAP
  • Nazwa serwera: mail.fuw.edu.pl
  • Port: 143
  • Bezpieczeństwo połączenia: STARTTLS

Serwer poczty wychodzącej (SMTP)

  • Nazwa serwera: mail.fuw.edu.pl
  • Port: 587
  • Bezpieczne uwierzytelnianie: Nie
  • Bezpieczenstwo połączenia: STARTTLS

Uwaga! Nowsze wersje programu Mozilla Thunderbird mają wbudowany wewnętrzny filtr antyspamowy (zwany w programie filtrem niechcianej poczty). Włączenie filtru powoduje kierowanie poczty zakwalifikowanej jako niechciana do lokalnego folderu SPAM. Wg opisu należy program nauczyć rozpoznawania niechcianych wiadomości w ten sposób, że "należy odpowiednio oznaczać wiadomości pożądane i niepożądane, dopóki skuteczność automatycznego filtrowania nie będzie satysfakcjonująca." Domyślnie ten filtr jest włączony. Może być wyłączony przez użytkownika w menu Konfiguracja kont -> Niechciana poczta przez odznaczenie kwadracika "Włącz filtr niechcianej poczty dla bieżącego konta".

Do góry

Konfigurowanie Outlook Express

Narzędzia -> Konta -> Właściwości -> Serwery

  • poczta przychodząca: mail.fuw.edu.pl
  • poczta wychodząca: mail.fuw.edu.pl
  • NIE zaznaczać "Logowanie przy pomocy bezpiecznego uwierzytelniania hasła"
  • zaznaczyć "Serwer wymaga uwierzytelnienia".

Narzędzia -> Konta -> Właściwości -> Zaawansowane

  • "Poczta wychodząca (SMTP)" - wpisać numer portu 465
  • Zanaczyć w dwóch miejscach "Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia".

Do góry

Konfigurowanie pine

Na komputerze fizyk1 konfiguracja została ustawiona globalnie dla wszystkich użytkowników i powinno działać automatycznie.

Do góry

Dostęp do skrzynek przez WWW

Niezależnie od obsługi skrzynki mailowej za pomocą dedykowanych programów pocztowych (np. Thunderbird, Outlook Express) istnieje możliwość (a czasem nawet konieczność) bezpośredniego dostępu do skrzynki przez stronę WWW https://poczta.fuw.edu.pl/ (lub https://www.fuw.edu.pl/poczta.html). Ten rodzaj dostępu pozwala w szczególności na wykonywanie następujących czynności:

  1. Przeglądanie / wysyłanie poczty przy pomocy dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu (jeśli na przykład "nasz" komputer z zainstalowanym programem pocztowym został w domu, a my bawimy we światach).
  2. Zmiana hasła dostępu do skrzynki (może być to funkcja przydatna po otrzymaniu hasła od Administratora - generowane automatycznie hasło rzadko bywa wygodne w użyciu...)
    • Dla zmiany hasła należy użyć zakładki Ustawienia > Zmień hasło (przy korzystaniu z interfejsu roundcubemail)
  3. Aktywowanie automatycznego powiadamiania o nieobecności / braku dostępu do skrzynki mailowej
    • Kliknąć Ustawienia (w prawym górnym rogu ekranu)
    • Kliknąć Filtry (w lewej kolumnie)
    • Kliknąć guzik Dodaj filtr w dolnej części trzeciej kolumny (lub nazwę filtra, aby aktywować i/lub wyedytować regułę utworzoną kiedyś w przeszłości)
    • W ramce W stosunku do przychodzącej poczty: zaznaczyć pozycję wszystkich
    • W ramce ...wykonaj następujące czynności: wybrać z rozwijalnego menu pozycję Odpowiedz wiadomością o treści
    • Wypełnić pola Treść (przyczyna nieobecności):, Temat wiadomości:, Moje dodatkowe adresy email: i Częstotliwość wysyłania wiadomości (w dniach):
      Uwaga: W polu Moje dodatkowe adresy email: należy wymienić wszystkie aliasy (czyli zarówno konstrukcje typu Janko.Muzykant@fuw.edu.pl, jak i jmuzykant@fuw.edu.pl - wielkość liter nie ma znaczenia), odpowiedź automatyczna jest bowiem generowana tylko dla maili zaadresowanych tak, jak wskazano w tym polu (oraz na login@fuw.edu.pl). Chyba że mamy jakąś wyrafinowaną politykę podawania aliasów do wiadomości i powiązaną z nią politykę powiadamiania (lub nie) o nieobecności :)
      Jeżeli tych aliasów jest więcej niż jeden, każdy z nich należy wpisać w oddzielne pole; kolejne pola stają się dostępne po naciśnięciu klawisza Enter.
      Parametr
      Częstotliwość wysyłania wiadomości (w dniach): odnosi się oddzielnie do każdego nadawcy przychodzących wiadomości. Sugerowane jest ustawienie jego wartości w granicach 5 do 7 dni, aby nie wysyłać nadmiernej liczby powiadomień.
    • Na dole strony usunąć ewentualne zaznaczenie w polu Filtr wyłączony (bez tego wszystko na marne...)
    • Kliknąć Zapisz
      Uwaga: Należy zadbać również o aktywność odpowiedniego zbioru filtrów (na ekranie druga kolumna); jeśli nazwa zbioru filtrów prezentowana jest w kolorze szarym, oznacza to, że zbiór nie jest aktywny; w celu aktywowania należy kliknąć "kółeczko zębate" (Więcej akcji...) w dolnej części kolumny, a następnie opcję "Włącz/Wyłącz"; generowany jest komunikat potwierdzający.
    • Po ustaniu przyczyny automatycznego powiadamiania należy w menu Filtry regułę dezaktywować (zaznaczyć pole Filtr wyłączony, a następnie kliknąć Zapisz) lub usunąć filtr (w tym celu należy użyć przycisku Więcej akcji w dolnej części kolumny z listą filtrów).
  4. Przekierowanie poczty przychodzącej na inny adres mailowy
    Sposób postępowania jest bardzo podobny do stosowanego przy ustawianiu automatycznej odpowiedzi (patrz wyżej). Należy (dla interfejsu roundcubemail):
    • Kliknąć Ustawienia (w prawym górnym rogu ekranu)
    • Kliknąć Filtry (w lewej kolumnie)
    • Kliknąć guzik Dodaj filtr w dolnej części odpowiedniej kolumny (lub nazwę filtra, aby aktywować i/lub wyedytować regułę utworzoną kiedyś w przeszłości)
    • W ramce W stosunku do przychodzącej poczty: zaznaczyć pozycję wszystkich
    • W ramce ...wykonaj następujące czynności: wybrać z rozwijalnego menu pozycję Przekaż wiadomość na konto
    • W ramkę na prawo wpisać adres docelowy
    • Na dole strony usunąć ewentualne zaznaczenie w polu Filtr wyłączony
    • Kliknąć Zapisz
    • Po ustaniu przyczyny przekierowania należy w menu Filtry regułę dezaktywować (zaznaczyć pole Filtr wyłączony, a następnie kliknąć Zapisz) lub usunąć filtr (w tym celu należy użyć przycisku Więcej akcji w dolnej części kolumny z listą filtrów).

Do góry

Filtr antyspamowy / blokowanie potencjalnie niebezpiecznych załączników

Maile rozpoznane przez system jako spam będą automatycznie odrzucane, a nadawca dostanie odpowiedni komunikat.

W celu ochrony przed potencjalnie niebezpiecznymi załącznikami blokowane jest przesyłanie (zarówno dla poczty wychodzącej, jak i przychodzącej) niektórych rodzajów plików. W takim przypadku adresat wiadomości otrzymuje odpowiednie powiadomienie. Blokada dotyczy plików o następujących rozszerzeniach nazwy:

ade adp app asd asf asx bas bat chm cmd com cpl crt dll exe fxp hlp hta hto inf ini ins isp js jse lib lnk mdb mde msc msi msp mst ocx pcd pif prg reg scr sct sh shb shs sys url vb vbe vbs vcs vxd wmd wms wmz wsc wsf wsh

Rozszerzenia są zakazane w bezpośrednio w załącznikach oraz wewnątrz załączanych archiwów .zip
Dodatkowo, wewnątrz .zip zakazany jest .zip.

Wersja desktopowa Stopka redakcyjna