alt FUW
logo UW
other language
webmail
search
menu

Jak tworzyć strony domowe - krótki przewodnik

Do uzyskania udziału wymagane jest założenie konta w Ośrodku Komputerowym Wydziału Fizyki (pokój 1.35, kontakt network.fuw@fuw.edu.pl).

Nietrudną metodą zarządzania swoim udziałem jest zamapowanie go jako dysku sieciowego (funkcja dostępna np. w Eksploratorze Windows w elemencie Komputer lub w programie Total Commander w menu Sieć/Network):

  1. Po wybraniu litery dysku w linii Folder należy wpisać
    \\ccnas501.fuw.edu.pl\expo_user
    dla folderu plików powiązanych z tworzoną stroną domową (folder WWW) lub
    \\ccnas501.fuw.edu.pl\user
    dla folderu z pozostałymi plikami użytkownika lub
    \\ccnas501-repo.fuw.edu.pl\share
    dla połączenia z dyskiem wspólnym, jeśli użytkownik posiada uprawnienia do korzystania z takowego.
    Uwaga: nazwa folderu związanego z dyskiem wspólnym (share - trzecia opcja z powyższej listy) jest podawana przez OKWF osobie nadzorującej dany dysk lub użytkownikowi po uzgodnieniu z tą osobą.
    Nie należy próbować połączenia z dyskiem wspólnym bez upewnienia się w OKWF, czy użytkownik ma już nadane uprawnienia; jeśli uprawnień jeszcze nie ma, dostęp dla danego użytkownika jest automatycznie blokowany na 24 godziny.
  2. W oknie mapowania dysku sieciowego należy wpisać:
    • Nazwa użytkownika: fizyk\user (tu i powyżej user to nazwa użytkownika usług sieciowych Wydziału Fizyki, zwykle powiązana jakoś z jego imieniem i/lub nazwiskiem);
    • Hasło: właściwe jest hasło ustalone dla usługi Active Directory (zob. informację poniżej).
      Uwaga: funkcja Przeglądaj nie działa ze względu na zabezpieczenia serwera!
      przy podłączaniu może być konieczne zaznaczenie okienka Połącz przy użyciu innych poświadczeń

Praca z domu (czy ogólnie spoza sieci wydziałowej) wymaga skonfigurowania sieci VPN; więcej informacji tutaj

Uwaga: W związku z uruchomieniem nowej macierzy dyskowej i przeniesieniem na nią danych użytkowników dotychczasowy sposób uwierzytelniania (poprzez kontroler domeny NT) zastąpiony został uwierzytelnieniem poprzez kontroler domeny Active Directory (AD).
Logowanie odbywa się przy pomocy oddzielnego hasła w domenie AD. Zarządzanie hasłami, w tym ustanowienie nowego hasła, możliwe jest przy pomocy odpowiedniego formularza portalu "mój.fuw" (myfuw.fuw.edu.pl/). Niezbędna jest znajomość nazwy (loginu) oraz hasła nadrzędnego użytkownika. Użytkownicy, którzy dotychczas nie posługiwali się hasłem nadrzędnym, mogą otrzymać je w Ośrodku Komputerowym Wydziału Fizyki (pok. 1.35). Dotyczy to także nowych użytkowników, np. nowych pracowników, i osób, które nie znają/nie pamiętają swojego hasła nadrzędnego. Co do zasady po odbiór hasła należy zgłosić się osobiście.

Alternatywnie dostęp do swoich katalogów domowych można uzyskać przez zalogowanie się przez SSH do serwera fizyk1. Pliki powiązane z tworzoną stroną domową należy umieszczać w podkatalogu WWW swojego udziału.

Uwaga: wyłączną odpowiedzialność za treści umieszczane na stronie domowej ponosi użytkownik!

Wersja desktopowa Stopka redakcyjna