alt FUW
logo UW
other language
webmail
search
menu
Wydział Fizyki UW > Badania > Seminaria i konwersatoria > Środowiskowe Seminarium Fizyki Atmosfery
2007-07-16 (Poniedziałek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr Lian-Ping Wang (Department of Mechanical Engineering University of Delaware)

The role of air turbulence in warm rain initiation

A significant fraction of the precipitation that falls on Earth is formed by the collision-coalescence of cloud droplets, yet the rate of this process during the rain initiation stage is poorly understood. Recent studies have significantly advanced our understanding of the effects of in-cloud air turbulence on collisions between cloud droplets. In this talk, we review results from our on-going, systematic effort to quantify various effects of air turbulence on the rate of collision-coalescence of cloud droplets. A rigorous computational approach is being developed to treat the motion and interactions of a large number of cloud droplets in a turbulent suspension, in order to measure the increased settling velocity, relative motion, spatial clustering, collision efficiencies of the droplets. The resulting collection kernel of sedimenting, finite-inertia cloud droplets in cloud turbulence will be discussed and compared with the gravitational collection kernel and other published results. A preliminary impact study using the most realistic collection kernel shows that moderate levels of turbulence, similar to those found in cumulus clouds, can produce significant acceleration of the coalescence process leading to rain. We also find that the coalescence process can be separated objectively into three stages and that separation provides useful quantification for rain initiaiton.
2007-07-02 (Poniedziałek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 14:15  Calendar icon
dr Bjorn Stevens (UCLA, Dep't of Atmos and Ocean Sci )

Shallow Moist Convection

Recent experiments using a pair of general circulation models show that differences between the climates simulated by these models can largely be attributed to shallow cumulus convection. Thse differences explain the significantly differing climate sensitivity of the two models. Our results are used to motivate a broader range of work (over the past 5 years) which explores the constraints and feedbacks between cloud dynamic and microphysical processes. We identify some new physical constraints, quantify some old ones, and help show how the very processes that make shallow convection so difficult to represent are also what make them so interesting.
2007-06-25 (Poniedziałek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr Zoltan Toth (NOAA, NCEP, Global Climate & Weather Modeling Branch, USA)

Recent developments in the NCEP regional and global ensemble forecast systems

2007-05-25 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
ppłk rez. mgr inż Maciej Ostrowski (niezależny ekspert)

Meteorologiczne aspekty niektórych wypadków lotniczych w 2006 roku

2007-05-18 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
mgr Marcin Kurowski (doktorant w Instytucie Geofizyki Wydziału Fizyki UW)

Numeryczna analiza procesów wciągania i mieszania w wierzchołkowej warstwie stratocumulusa

Kampania pomiarowa DYCOMS-II (2001) z udziałem ultraszybkiego termometru UFT-F zaowocowała dużą ilością danych o warstwie wierzchołkowej morskiego stratocumulusa. Wykorzystano je dla przeprowadzenia serii symulacji numerycznych LES. Celem tych symulacji było zbadanie mechanizmu wciągania masy do warstwy granicznej atmosfery. Pierwszym etapem analizy wyników eksperymentu numerycznego było określenie położenia wierzchołka warstwy granicznej. Zastosowano trzy różne podejścia, definiując ten wierzchołek na podstawie profili całkowitej zawartości wody (total water mixing ratio), temperatury oraz enstrofii. Arbitralnie ustalony próg dla pierwszej wielkości określa brzeg obszaru o dużej wilgotności (granica materialna), maksymalny gradient temperatury wyznacza warstwę o największej stabilności ze względu na ruchy pionowe (granica termodynamiczna), zaś skok enstrofii stanowi granicę dynamiczną. Każda z powierzchni znajduje się na innej wysokości, od najniższej - materialnej, do najwyższej – dynamicznej. Wzajemne relacje między powierzchniami są złożone i choć każda z nich reaguje w podobny sposób na wymuszenia konwekcyjne, to współczynniki korelacji między nimi są bardzo niskie. W następnym etapie eksperymentu numerycznego wybrano powierzchnię wyznaczoną przez maksymalny gradient temperatury za wierzchołek warstwy granicznej. Powietrze znajdujące się powyżej oznaczono wprowadzając pasywny skalar. Dało to możliwość śledzenia wciągania masy i mieszania się powietrza z obu warstw, oraz badania dalszego transportu wgłąb warstwy granicznej. Mimo że w całej warstwie granicznej obecna jest turbulencja, transport pasywnego skalara jest zdominowany przez prądy zstępujące. Histogramy koncentracji skalara mają charakterystyczne maksimum w okolicy 10-20%, co wyklucza dyfuzyjny charakter transportu. Diagram mieszania dla wilgotnego powietrza chmurowego i suchego z atmosfery swobodnej wskazuje, że dla takich koncentracji temperatura mieszaniny jest najniższa a gęstość największa. Sugeruje to transport tak wymieszanego powietrza w dół wskutek działania sił wyporu. Profile termodynamiczne powietrza w warstwie granicznej są różne dla różnych domieszek powietrza suchego. Widać przy tym, że penetracja wgłąb warstwy następuje przez rejony znajdujące się w szczelinach między chmurami.
2007-04-13 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr hab. Wojciech W. Grabowski (Mesoscale and Microscale Meteorology Division, National Center for Atmospheric Research)

Organized convection and its representation in large-scale models of weather and climate

Organized convection refers to a particular form of atmospheric moist convection that develops through the interaction between convective drafts and the large-scale vertical shear of the horizontal wind, and results in the coherent flow pattern on the mesocale. A classical example is the quasi-two-dimensional squall line, elements of which can be found in many mesoscale convective systems present in the tropics and over summertime continents in midlatitudes. Organized convection typically involves convective and stratiform precipitation, and it has dramatically different impact on the large-scale horizontal momentum budget than ordinary (unorganized, scattered) convection. Despite its arguably important role in the large-scale weather and climate, many aspects of the organized convection are neglected in modern convective parameterizations. This lecture will review some of these aspects and suggest possible approaches for large-scale models that cannot be run at cloud-resolving (or convection-permitting) horizontal resolutions.
2007-03-30 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
mgr Zbigniew Piotrowski (studia doktoranckie w Instytucie Geofizyki UW)

Organizacja konwekcji w modelach numerycznych przepływów atmosferycznych

Komórki Rayleigha-Benarda są jednym z podstawowych sposobów organizacji konwekcji w atmosferze. Manifestują się na przykład charakterystyczną organizacją chmur konwekcyjnych, doskonale widoczną na zdjęciach satelitarnych. Postęp w dziedzinie technologii obliczeniowych w ostatnich latach pozwala na prognozowanie pogody za pomocą modeli numerycznych wysokiej rozdzielczości, nie wykorzystujących parametryzacji konwekcji, a rozwiązujących procesy konwekcyjne bezpośrednio. Powinny zatem one odtwarzać naturalne cechy konwekcji. Przedmiotem seminarium jest analiza wpływu rodzaju użytych metod numerycznych, na przykład klasycznego schematu Upwind oraz schematu MPDATA na organizację konwekcji w prostym eksperymencie mezoskalowego przepływu powietrza nad podgrzewaną płaską powierzchnią. Pokażemy, że skądinąd dobrze znane własności schematu Upwind spowodują w modelowanym przepływie organizację konwekcji doskonale udającą konwekcję Rayleigha-Benarda, która w tych warunkach nie występuje w naturze! Własności te, prowadzące do anizotropii lepkości w modelowanym przepływie, mogą być dobrze opisane przez teorię Rayleigha.
2007-03-23 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr inż. Juliusz ORLIKOWSKI, dr hab. Szymon Malinowski, mgr inż. Maciej Ostrowski, mgr Aleksandra Kardaś (IGf UW)

Nowa forma nauczania meteorologii stosowanej – kurs internetowy COME UW

W czasie seminarium prowadzący pierwszy w Polsce kurs internetowy przedstawia sposób przekazywania i kontrolowania/weryfikacji wiedzy w kursie internetowym oraz aktywność uczestników kursu. Istotnym elementem seminarium będzie prezentacja najlepszego projektu semestralnego wykonanego przez siedmioosobową grupę kierowana przez Juliusza Orlikowskiego z Gdyni, który przedstawi projekt.
2007-03-16 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
prof. Krzysztof Haman (Instytut Geofizyki, Wydział Fizyki, UW)

Mechanizm wciągania masy w chmurach stratocumulus

2007-03-09 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr Krzysztof Markowicz (Instutut Geofizyki UW)

!!! zmiana tytułu !!! Wpływ zanieczyszczeń emitowanych przez system transportu na klimat - projekt QUANTIFY

Projekt badawczy QUANTIFY jest realizowany od 2005 w ramach VI programu ramowego Unii Europejskiej w kategorii projektów zintegrowanych. Głównym celem projektu jest oszacowanie wpływu przemysłu komunikacyjnego na zmiany klimatu w skali Europy oraz całego globu. Ze względu na fakt, iż przemysł komunikacyjny emituje około 30% gazów cieplarnianych pochodzenia antropogenicznego oraz znaczną część aerozoli atmosferycznych, odgrywa on istotną rolę w kontekście zmian klimatu. Program badawczy QUANTIFY jest pierwszym projektem kompleksowych studiów nad wpływem komunikacji lądowej, morskiej oraz lotniczej na skład chemiczny atmosfery. Obejmuje badania nad zanikiem silnej koncentracji zanieczyszczeń emitowanych przez statki oraz samoloty poprzez procesy mieszania zachodzące w atmosferze. Badania te prowadzone są na podstawie zarówno pomiarów bezpośrednich jak i studiów modelowych. Na podstawie obserwacji satelitarnych powstaje pierwsza globalna klimatologia „śladów” statków związana z tzw. pośrednim wpływem aerozolu na klimat. Projekt QUANTIFY w oparciu o eksperymenty polowe, analizę danych satelitarnych oraz modele numeryczne ma znacząco podnieść naszą wiedzę oraz zredukować niepewności związane z wpływem smug kondensacyjnych na klimat. Ważną częścią projektu poza badaniem stanu aktualnego, jest analiza scenariuszy emisyjnych zanieczyszczeń związanych z rozwojem systemów komunikacyjnych w XXI wieku. Dla każdego z nich wyznaczane są parametry takie jak grubość optyczna czy wymuszenie radiacyjne, które decydują o zmianach klimatycznych.
2007-02-23 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
Dr Hermann Gerber (Gerberr Scientific Inc.)

Holes and entrainment in stratocumulus

The DYCOMS-II field study of stratocumulus clouds off the southern California coast provided the unique opportunity of flying co-located high-speed microphysics and thermodynamic probes on the NSF/NCAR C-130 research aircraft. The high-speed UFT and PVM probes provided a maximum resolution of 10 cm for in-cloud measurements. Narrow regions of sharply reduced liquid water content, termed cloud holes, were omnipresent in all nine flights. Conditional sampling is used to identify these holes which are related to the entrainment process. We describe the horizontal and vertical distribution of the holes in the Sc, and the use of the holes to estimate the entrainment rate into the Sc; and we conclude and speculate on the microphysical and dynamical processes associated with the entrainment process, summarize remaining outstanding issues, and propose further studies.
2007-01-26 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
mgr Joanna Remiszewska (doktorantka w IGf PAN)

Wpływ cyrkulacji bryzowej na własności optyczne aerozolu atmosferycznego - eksperyment UAE2

2007-01-12 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
dr Justyna Czerwińska (IPPT)

Mezoskopowe symulacje mikro- i nano- przepływów

Zainteresowanie mikro i nano przepływami jest motywowane szybkim, w ostatnich latach, rozwojem bio- i nano-technologii. Małe rozmiary przestrzenne powodują, że efekty powierzchniowe i niektóre efekty molekularne zaczynają odgrywać istotną rolę. Opis ciągły płynu jest niewystarczający, np. nie uwzględnia ruchów Browna. Opis molekularny w mezoskopowej skali jest zbyt skomplikowany i czasochłonny, żeby mogło być efektywnie wykorzystany do złożonych zagadnień bio i mikro przepływów. Stąd też modele mezoskopowe płynów są bardzo obiecującą alternatywą. Przedstawione zostaną modele i symulacje mezoskopowe oparta na metodzie cząstek dysypacyjnych. Jedna cząstka dysypatywna reprezentuje zbiór atomów, a utracone, w mezoskali stopnie swobody są kompensowane przez odpowiednie równania stochastyczne. Taki opis płynu pozwala na szybką analizę wielu złożonych mikroprzepływów, jak np. transport DNA.
2007-01-05 (Piątek)
Zapraszamy do sali 17 budynku przy ul. Pasteura 7, o godzinie 13:15  Calendar icon
Dr Jacek Szumbarski (Zakład Aerodynamiki, MEiL, PW)

Niestateczność laminarnego przepływu cieczy lepkiej w kanale z poprzecznym pofalowaniem

Tematem prezentacji jest zagadnienie destabilizacji laminarnego przepływu cieczy w kanale wywołanej przez poprzeczne (tj. prostopadłewzględem kierunku ruchu cieczy) pofalowanie jego ścian. Stosując zlinearyzowane równania ewolucji małych zaburzeń w przepływie mozna pokazać, że pofalowanie poprzeczne o odpowiednio dobranym okresie geometrycznym prowadzi do drastycznej redukcji krytycznej liczby Reynoldsa, nawet do wartości około 60 (wartość tej liczby dla przepływu Poiseuille'a w kanale z płaskimi ścianami wynosi 5772). Jednocześnie, opory hydrauliczne przepływu pozostają na poziomie zblizonym do przepływu w kanale bez pofalowania.
Wersja desktopowa Stopka redakcyjna